Bak veggene: Overhaus

De står blant annet bak Bergen Design Festivals freshe nye profil – bli bedre kjent med det kreative byrået Overhaus

Publisert 07.11.2017

Det kreative byrået Overhaus er kjennetegnet av sin lekne stil, ofte ispedd intrikate illustrasjoner signert Robert Høyem – ett av fire kreative hoder bak som holder til i Strandgaten. Les videre for viktig lærdom, tanker bak den nye profilen til Bergen Design Festival, rare kaffekopper og hvem de ser opp til.

Hva driver dere med?

Vi pleier å si at vi gir merkevarer en sterk og tydelig personlighet. Men egentlig blir det en litt forenklet og snever beskrivelse av hva Overhaus holder på med. Det litt lengre svaret er at vi er et designbyrå som leverer tjenester innen visuell kommunikasjon, grafisk design, markedsføring og illustrasjon. Vi jobber veldig mye med å utvikle visuell identitet for kunder, noe som innebærer alt fra kommunikasjon til logo og visuelt uttrykk, til markedsføring, webløsninger og produksjon av materiell.

Hvorfor meldte dere dere inn i DRB?

DRB er en viktig ressurs i møte mellom næringsliv og designbransjen i Bergen. Vi ble medlem for å benytte oss av de gode faglige, og ikke minst sosiale, arrangementene og for å møte andre i samme nettverk. I tillegg har jo DRB blitt en god samarbeidspartner gjennom årene.

Kan dere fortelle om et prosjekt dere arbeider med for øyeblikket?

Denne høsten har vært megahektisk med mange nye kunder og spennende prosjekter. Gøy! Akkurat nå holder vi på med plakater for vårens forestillinger på DNS, mye spennende som skal settes opp der framover. Vi har også nettopp ferdigstilt identitet for Green Port Day, en konferanse om grønne havner i regi av Maritime Bergen og Bergen Havnevesen. Også har vi gjort en veldig kul identitetsjobb for OG Arkitekters interiørarktitektavdeling.

Og litt om prosessen bak den fine nye profilen til Bergen Design Festival?

Vi har jo jobbet med Raff Designuke i flere år, og har erfart at folk flest er usikre på hva Raff egentlig er for noe. Derfor var det veldig forfriskende å få et ny giv med et nytt og tydeligere navn for festivalen. Vi ønsket å skape noe som skiller seg ut, er friskt, lekent og annerledes. En fargerik og uhøytidelig profil som er med på å farge byen. Logoen symboliserer en designprosess, som sjelden er lik. Tematikken for årets festival er "Dare to experiment", så vi tok det bokstavelig og gjennomførte masse rare eksperimenter på kontoret. Resultatet ble en fresh bildeserie som danner grunnlaget for årets visuelle uttrykk.

Hva er dere mest stolt over?

Vi er veldig stolt over hvordan vi har bygget opp Overhaus på kort tid. Vi slo oss jo sammen for knappe to år siden og har vokst jevnt og trutt siden. I år gjorde vi også vår første ansettelse, superdyktige Kristine Malde Lende. Ellers er vi enormt stolt over å jobbe med alle de gode kundene våre, og at de fortsetter å bruke Overhaus som leverandør år etter år. Så noe må vi vel gjøre riktig.

Hva er den største feilen dere har gjort, og hva lærte dere av det?

Det blir noen feil man lærer av gjennom årene, men en stor blemme vi hadde nylig var rett og slett en skrivefeil. Vi produserte noen effekter for en kunde og hadde klart å slette én bokstav før alt ble sendt til trykk. Dermed måtte alt produseres på nytt, og det var ikke billig. Heldigvis fikk vi dekket dette på idiotforsikringen vår, men dette er en typisk tabbe som kan knekke et lite firma. Lærdom: send ALLTID endelig korrektur, vær nøyaktig og ha de riktige forsikringene på plass.

Flere burde forresten oftere snakke om feilene man gjør og prosjektene som går skeis, det er der man virkelig tar lærdom.

Hvem ser dere opp til?

Oi, den listen er lang. Men for å generalisere litt så ser vi opp til folk som tør å gå sine egne veier, tenker litt utradisjonelt og utfordrer seg selv og andre. Det er flere designere og byråer vi er fan av her på kontoret. Blant annet det svenske byrået SNASK, logonerden Aaron Draplin og legenden Stefan Sagmeister. Felles er at de alle har et sterkt visuelt uttrykk som skiller seg ut. De har en leken tilnærming til faget, mye bruk av humor og helsprøe virkemidler. Vi liker at design kan bidra til noe positivt i hverdagen, få folk til å smile og skape oppmerksomhet rundt forskjellige tema.

Vi har alle en forkjærlighet for fine og rare kaffekopper, til og med Eirik som ikke drikker kaffe. Her er et lite utvalg av kontorets koppesamling. Kanskje det kommer en egen Overhaus-kopp snart?