Design får større plass i kjernestrategier på tvers av næringslivet

Det slår en ny rapport fra Dansk Design Center og Dansk Industri fast. Rapporten undersøker bedrifters gevinst av økt bruk av design.
Publisert 15.11.2018
Annenhver bedrift som aktivt og strategisk bruker design, opplever at design har positiv effekt på bunnlinjen. Enda flere ser design som et avgjørende konkurransefortrinn i fremtiden.
Dette er noen av funnene som kommer frem i den nylig publiserte rapporten «Design Delivers 2018», utgitt av Dansk Design Center og Dansk Industri.
Rapporten baserer seg på en undersøkelse som er gjennomført for andre gang (første gang i 2016). Når de to undersøkelsene sammenlignes kommer det også frem at næringslivet har utviklet seg siden første undersøkelse: Designvirkemidler får større plass i kjernestrategier på tvers av sektorer.
Noen av funnene fra rapporten
54% av danske virksomheter oppgir at de systematisk anvender design
75% av disse opplever at design har positiv betydning for bunnlinjen. For virksomhetene som anvender design strategisk, er tallet 92%
50% vurderer at design har fått stigende betydning for bunnlinjen de siste fem årene
64% forventer at design blir et viktigere konkurrenseparameter de neste fem årene
79% opplever at design styrker deres brand
67% opplever at design øker deres konkurrenseevne
65% opplever at design øker kundetilfredshet
77% oppgir at beslutninger om design er forankret i ledelsen
Les hele rapporten fra Danish Design Center og Dansk Industri →

«Designtrappen» viser fire nivå for designanvendelse. Bedrifter på steg én bruker ikke design, mens bedrifter på steg fire har design som integrert del i sin strategi. Kilde: Danish Design Center
Dansk Design Center (DDC)
Dansk Design Center arbeider for å øke bruken av design i næringslivet, bidra til å styrke designbransjen, samt utvikling og branding av dansk design både i og utenfor Danmark.
I Design Region Bergen (DRB) ønsker vi å utforske hvilke muligheter som ligger i bedre måleverktøy for designeffekt. Designeffekt ble derfor løftet frem under årets Bergen Design Festival gjennom et frokostseminar som vekket stort engasjement.
I filmen under kan du se opptaket fra designfrokosten «Design Effectiveness». Her forteller blant andre Deborah Dawton, Chief Executive i Design Business Association (DBA) i Storbritannia hvordan deres mangeårige fokus på effektmåling av design har gitt resultater.
Se opptaket fra designfrokost «Design Effectiveness», under Bergen Design Festival 2018: