Historisk Designeffekt-pris til ANTI Bergen

F.v.: Meghan Beaton (ANTI Bergen), Tom Morgan (ANTI Bergen) og Vanja Hoff (Festspillene i Bergen)

ANTI Bergen er det første norske byrået som er tildelt den prestisjetunge Design Effectiveness Awards for deres arbeid med Festspillene i Bergen

Publisert 27.02.2018

ANTI Bergen mottok bronse i kategorien for veldedighetssektoren under Design Effectiveness Awards 2018 for resultatene av arbeidet med den nye merkevareidentiteten og visuelle profilen til Festspillene i Bergen.

Design Effectiveness Award er en årlig prisutdeling i regi av DBA (Design Business Association), en organisasjon for designbedrifter som arbeider for å belyse effekten av design. Prisen hviler på strenge kriterier med utgangspunkt i tallfestet effekt og måloppnåelse som knyttes direkte til designarbeidet.

Casestudiet som mottok utmerkelsen er basert på data fra de fire årene som har gått siden lanseringen av Festspillenes nye merkevareidentitet. Det totale besøkstallet steg i denne perioden med skyhøye 108 %, og de totale inntektene økte med 32 %. Festivalen klarte å øke sponsorinntektene sine med 59 %, i en tid da store sponsorbedrifter brukte færre midler på støtte.

Merkevaren har konsekvent generert sterkere og sterkere resultater år etter år, uten behov for ekstra investering per publikummer per år. Bruken av offentlige midler ble 27 % mer effektiv bare i løpet av det første året, noe som viser at design-effektivitet er av høy samfunnsmessig betydning.

– Alle i den norske designsektoren må tydelig vise at designtjenester ikke er en kostnad, men en investering. For å sitere amerikansk ledelsesteoretiker og konsulent Peter Drucker fra det 20. århundre; «Det er bare to ting i en bedrift som tjener penger – innovasjon og markedsføring, alt annet koster», forteller Tom Morgan, strategisk direktør i ANTI Bergen.

Ansvaret for å måle forretningsmessige og sosiale konsekvenser av design ligger på alle nivåer i bransjen. Fra regjeringen, nasjonale råd, lokale designklynger, og spesielt designbyråer og designkjøpere. 

I bransjen vår bruker vi fortsatt mye ressurser på å forklare verdien av design. Nå er vi i stand til å vise verdien!

– Tom Morgan, ANTI Bergen

ANTI Bergen var ikke bare det eneste norske byrået, men det eneste skandinaviske byrået som var til stede ved prisutdelingen i London i forrige uke. Her sto de skulder til skulder med kjente merkervarer som Budweiser som var nominert med sin Super Bowl-kampanje, og byråer som Design Bridge, Engine, Pearlfisher og mange flere.

– ANTI har lenge utmerket seg som et av de mest vellykkede kreative byråene globalt, men nå er det tid for oss – og snart mange andre norske deignbyrå – å bli anerkjent for forretningsinnovasjon og økonomisk avkastning for kundene. Som industri, har norsk designsektor talent i verdensklasse og spennende klienter som står overfor nye økonomiske og sosiale utfordringer, den typen som vil ha stor nytte av designindustriens innflytelse, sier Morgan.

ANTI Bergen teamet. 

Vi gratulerer ANTI Bergen med den gjeve prisen, som gir håp for internasjonal anerkjennelse for bruk av design i vår region og nasjon. 

Les mer om rapporten som la grunnlaget for utmerkelsen her: