Bak veggene: Mannheimer

«Vi liker å si at vi gjør kundene våre tydeligere». Bli bedre kjent med kommunikasjonsbyrået Mannheimer

Fra kontoret i Nygårdsgaten hjelper Lene Bergmann, Inga H. Undheim og Einar Olsson i Mannheimer kundene sine å kommunisere klarere og mer engasjerende.

DRB: Fortell om Mannheimer, hva driver dere egentlig med?

Mannheimer: De som trenger en klarere retning i kommunikasjonen sin og et blikk utenfra, kontakter gjerne oss. Vi bistår kundene våre med kommunikasjonsråd og utvikling av kommunikasjonsstrategier og innhold, slik at budskapet deres treffer riktig målgruppe. I tillegg hjelper vi dem med å differensiere seg fra konkurrentene gjennom å fortelle de gode historiene. Vi liker å si at vi gjør kundene våre tydelige.

Vi jobber jo veldig tett med kundene våre, og det betyr gjerne at vi lærer like mye av dem som de lærer av oss.

DRB: Kan du fortelle om et prosjekt dere arbeider med for øyeblikket?

M: Vi jobber vanligvis med flere prosjekter samtidig. Nå for tiden går det mye i utvikling av godt innhold for kunder innen IT, bank, høyere utdanning, innovasjon og eiendom.

Vårt nyeste favorittprosjekt er akkurat i startfasen – langsiktig innholdsmarkedsføring for en ny kunde som vi virkelig får komme tett innpå. Det er alltid kjekt å få lære kundene å kjenne. Å kjenne kunden godt er også et viktig element for oss når vi skal formidle fagspråket og tonen i merkevaren til de vi jobber for.

DRB: Hva er dere mest stolt over?

M: At kundene kommer tilbake igjen og igjen, og at vi vokser på ryktet om at vi alltid leverer høy kvalitet. Vi jobber jo veldig tett med kundene våre, og det betyr gjerne at vi lærer like mye av dem som de lærer av oss. Vi tar oss alltid god tid i oppstarten av alle prosjekter, sånn at vi er sikret gode resultater til slutt.

DRB: Hva er den største feilen dere har gjort, og hva lærte den dere?

M: Som unge, optimistiske gründere som stupte rett fra skolebenken og ut i næringslivet var det absolutt en del prøving og feiling i starten.

Å bruke et kommunikasjonsbyrå for å formulere budskapet sitt har ikke alltid vært vanlig, og da vi startet var vi ganske alene om å tilby denne tjenesten. Vi fikk oss noen skikkelige smeller i begynnelsen. Men vi lærte fort å lytte – virkelig lytte – til både kundene og oss selv, og endte med å endre merkevaren Mannheimer på bakgrunn av det de hadde å fortelle oss.

Vi har vokst i takt med kundene våre, og utvikler stadig selskapet og tjenestene våre slik at vi kan møte behovene deres. Vi blir aldri ferdig med å endre oss, og her ligger jo også mye av motivasjonen for å drive med dette: Vi blir aldri utlært, verken i kommunikasjonsfaget eller i det å drive bedrift.

Vi blir aldri ferdig med å endre oss, og her ligger jo også mye av motivasjonen for å drive med dette: Vi blir aldri utlært, verken i kommunikasjonsfaget eller i det å drive bedrift.

DRB: Hvem ser dere opp til?

M: Å, det er så mange flinke folk rundt oss! Skal vi se:

  • Kundene og samarbeidspartnere våre som deler raust av kunnskapen sin – vi er uforbeholdent begeistret!
  • De av kundene våre som utmerker seg på sine områder – det er ekstremt motiverende å jobbe med. Hei Miles, Livvin og Matarena – jepp, det er dere vi mener!
  • Entreprenører og gründere verden over som hopper ut i det store, ukjente – med lite annet enn stor tro og sin brilliante idé i bagasjen. 
     

DRB: Kan dere dele noe fra kontoret deres som er spesielt viktig for dere? 

M: Her (over) er et bilde av bakgården vår i Nygårdsgaten: den fineste bakgården i Bergen, som vi er veldig glad i. Vi deler den med våre gode naboer Apollon og Dada, og den brukes flittig av alle. Vi liker å åpne vinduene og høre lyden av konsertene som Apollon arrangerer. Her har vi hatt gode sommerfester med venner, kunder og samarbeidspartnere. 

Stine Fantoft Berg

Skrevet av Stine Fantoft Berg
Nettredaktør, prosjekt- og medlemskoordinator