Ikke gå glipp av fagfestivalen Change by Design neste uke

En to dager lang feiring av kreativitet og strategisk design

Til fagfestivalen Change by Design i Stavanger 7.–8. juni har Halogen invitert en bred line-up av keative hoder, gründere, og etablerte bedrifter som på ulike måter belyser verdien av krativitet i innovasjonsprosessen.

Mens vi teller ned til festivalen snakker vi med Halogens Ingjerd Jevnaker Straand om bakgrunnen for konferansen, hvem den retter seg mot, og hva hun selv ser frem til.

DRB: Hva ønsker dere å formidle med Change by Design?
– Vi må gå fra fokus på operativ konkurransekraft til å snakke om kreativ konkurransekraft. Radikal innovasjon krever at vi fostrer kreativitet i orgniasasjonene våre. Vi ønsker å vise hvordan det er mulig å samarbeide med designere eller kreative miljøer for å skape nye muligheter. Dessuten er vi opptatt av at bl.a. taktikker rettet mot effektivisering som for eksempel at digitalisering må ta utgangspunkt i menneskelige behov og reell digital kompetanse.
 
Vi har invitert foredragsholdere fra en rekke ulike miljøer. Her finnes gründere og nyskapende bedrifter som har klart å skape sin egen arena fordi de har våget å tenke annereledes, som Zaptec og Brødboksen. Vi har organisasjoner som har fostret design langsiktig in-house eller gjennom samarbeid, som Cisco, Brødrene Aa og Laerdal Medical. Vi har også endringsagenter og de som får ting til å skje, som Anne Beate Hovind, Magne Frantsen og Erik Glende. Dette er mennesker som har tatt risiko for å få i gang designprosjekter og har skapt endring gjennom design i store norske selskaper som Avinor, Statoil og Kongsberg.

Arnulf Refsnes, gründer/CEO bak
Brødboksen, en av Norges raskest voksende nettbutikker

– Hvem er konferansen for? 
Konferansen – i likehet med tema er ganske bred. Programmet er relevant for alle som ønsker å skape endring og innovasjon gjennom kreativitet – enten det er designere, stat/kommune eller bedrifter.
 
– Hvilken del av programmet ser du personlig mest frem til? 
Jeg gleder med spesielt til Balder Onarheim som er forsker på kreativitet. Han skal snakke om kreativitet som basal, kongnitiv evne som vi kan trene opp. Dessuten tror jeg Fredrik Matheson fra BEKK evner å sette digitaliseringen i perspektiv for oss. Men det er så mye bra på programmet!
 
– Hva håper du publikum sitter igjen med på slutten av dagen? 
Jeg tror de vil sitte igjen med både praktisk læring om hva som skal til for å skape kreativ konkurransekraft, hva det er og mange gode ekspempler på bedrifter som har lykkes med dette.

Mennesker er kreative – og sammen kan de skape innovasjon!
 

Dessuten håper vi at deltakerne selv vil stille seg spørsmål med hva de ønsker å endre eller få til i egen organisasjon. Og så håper vi at de etter konferansen vil tørre å snakke om kreativitet i det hele tatt. Innovasjon blir ofte brukt som et skinnbegrep når man egentlig burde snakke om kreativitet. Mennesker er kreative – og sammen kan de skape innovasjon! For å sitere Balder Onarheim: Det er helt absurd å søke etter en "innovativ medarbeider" i en stillingsannonse.

––

Se fullt program og sikre deg en av de gjenværende billettene på changebydesign.no. Med rabattkoden DESIGNVENN får du 15% avlsag.