DOGA skal bli mulighetenes arena

Tre organisasjoner skulle bli til én. Norsk Form, Norsk Designråd og Norsk design og arkitektursenter ble onsdag lansert som den nye organisasjonen Design og Arkitektur Norge - DOGA.

Design- og arkitekturfag skal være sentrale i å skape det nye Norge, og der er det dere bedriftene som står i sentrum. Vi heier på dere! Sa direktør Trude Gomnes Ugelstad fra scenen, til applaus i salen.

DOGA har de siste to årene jobbet grundig med strategiprosessen for den nye organisasjonen, og flere bedrifter har vært med i arbeidet.

Innsiktsarbeidet var det Halogen og Livework som stod for sammen. ”Vi pleier ofte å konkurrere – det er på en måte litt rart å stå her sammen” begynte Jonathan Romm fra Halogen og John Holager fra Livework. Men fulgte opp med at det har vært en veldig fin opplevelse, og at de oppfordrer andre om å gjøre det samme.

For å få en god forståelse for hvem DOGA har vært, er og skal være, måtte vi involvere mange – ett byrå kunne ikke stå for det alene – det var utrolig viktig at denne prosessen ikke ble partisk.

I innsiktsfasen ble det tydelig at det var veldig mange forskjellige meninger om DOGA, men etter hvert dannet det seg et tydelig mønster. Blant annet var det tydelig at brukerne ønsker seg en arena hvor de viktige tingene blir satt på dagsorden, at DOGA skal fokusere på det de er gode på, og at de skal være et senter – ikke i sentrum selv.

Innsikten ble omformet til noen designprinsipper for DOGA:

“Innsikten fra dette forprosjektet var helt nødvendig og utrolig viktig for DOGA, og det var tydelig for organisasjonen at den trengte hjelp,” fortsatte Ugelstad. Oppgaven med å skape ny merkevareplattform og visuell identitet ble utlyst, og Creuna stakk av med oppdraget. 

Stein Sørlie, kreativ leder i Creuna, inntok scenen for å ta oss gjennom løsningen.

Sørlie startet med å sette design i kontekst: “Design er et verb – ikke pynt eller leppestift på grisen. Design er noe man gjør for å løse et problem, det er en funksjon, en prosess, det er testing og prototyping. Design er dypt menneskelig – det er en måte å tenke på.”

“Jo mer sammensatt verden blir, desto viktigere blir designkompetansen. Vi må bevege oss mot ‘design 4.0’ som Humantific kaller det, hvor de virkelig komplekse samfunnsutfordringene er utgangspunktet for designprosessene.

I arbeidet med å skape nye DOGA var det en viktig oppgave å finne balansen mellom det DOGA ønsker å være og få til, og det andre ønsker at DOGA skal være og få til. DOGAs brukere ble delt inn i fire arketyper: etablerte og uetablerte utøvere (utøverne), forvalter og beslutningstaker (virksomhetene).

Det overordnede verdiforslaget for DOGA er samle, eksperimentere og lære.

“Den nye logoen er enkel, samtidig som er et bærekraftig og sterkt konsept. Bokstavene representerer et rom, en arena eller en container, som rommer framtidens prosjekter. Den har bevegelse i seg, og mottaker har muligheten til å leke med den på sidene både på maskin og mobil. Den er leken, morsom og robust, og gir et stort spillerom”, avslutter Sørlie.

Morgenen ble rundet av med panelsamtale moderert av Ugelstad mellom de nye direktørene: Tor Inge Hjemdal, direktør for arkitektur; Susanne Ringdal, kommunikasjonsdirektør; og Elin Mørch Langlo, direktør for design.

På spørsmål om hva DOGA nå skal være og gjøre, var mantraet tydelig: “vi skal samle de riktige aktørene, eksperimentere mer ettersom vi representerer fag som er velegnet for dette og vi skal bygge kompetanse og sette den ut i praksis. DOGA skal ligge foran – vi skal tenke de nye tankene som de andre i bransjen ikke har tid til å tenke fordi hverdagen sluker dem. DOGA er kjempeambisiøs på vegne av design og arkitekturbransjen – den skal samles og bli internasjonalt ledende”.

DOGA forblir i Hausmannsgate 16, og dette skal bli et kraftsenter for design og arkitektur.  Det skal være en møteplass og en hub, og et sted hvor det er mulig å eksperimentere og utvikle – ikke bare holde konferanser og utstillinger. Hausmannsgate 16 er et hus som egner seg for å dele læring og kunnskap. De nye nettsidene skal også underbygge dette, og bli en digital møteplass og arena, og et digitalt kompetansesenter.

Mørch Langlo avsluttet med å presisere at DOGA er til for hele Norge, og at samarbeid med de øvrige nettverkene og arenaene rundt i landet er viktig.

Og før Ugelstad takket av, gjentok hun dagens mantra: dere hører altså: samle – sammen – samarbeid. Det er det vi skal jobbe med fremover.

Vi gratulerer DOGA med et grundig og godt fundert hamskifte og en ambisiøs strategi. Og vi ser frem til å være med på veien videre.