Prisdryss for Reklamekollektivet

Kulturhusets identitet skal man lytte til - bokstavlig talt. Identiteten Reklamekollektivet har utviklet for Kulturhuset i Bergen er basert på lyd, hvor de har bygget et designsystem som beveger seg i takt med musikk og stemningene som til en hver tid er i lokalet.

Antallet priser, nominasjoner og omtaler Reklamekollektivet har høstet for dette arbeidet - både nasjonalt og internasjonal er ikke annet enn imponerende. I Norge har de nådd til topps i det som er av designkonkurranser, med gull for identitet i Visuelt, gull i Gullblyanten og gull på SRF Kuben. Internasjonalt har de fått sølv i The European Design Awards, og to bronser i ADC awards - verdens eldste bransjekonkurranse hvor deltakere fra over 50 land deltar.

Visuelt juryens begrunnelse

Visuelt juryen sier blant annet at Kulturhuset i Bergen har fått en levende identitet som passer ekstremt godt til sitt formål. “Nerven i dentiteten finner vi i den generative typografien. Den fungerer ypperlig både statisk og i bevegelse og tilpasser seg i takt med arrangementene som skjer på Kulturhuset. Dette er en identitet der man lett kunne gått av skaftet, men designerne har selvsikkerheten til å kontrollere bruken av de ulike elementene på mesterlig vis. Fleksibiliteten og mulighetene gjennom lyd og teknologi gjør at identiteten aldri er kjedelig. Dokumentert gjennom alt fra større reelle installasjoner og skiltsystemer til plakater og digitale uttak, er dette et eksempel til etterfølgelse.”

Stall, trykkeri og Kunsthøyskole

Kulturhuset er en bygning med mye historie, fra stall og bakeri til Grieg trykkerier og Kunsthøyskole.

“Det er spennende at Reklamekollektivet gjennom samarbeidet med Kulturhuset har skapt en identitet som både ivaretar historikken i bygget og samtidig bringer inn noe helt nytt - som bidrar til å skape den ny historie.” Sier Arvid Bjerkestrand fra 1-1 arkitekter, som har vært ansvarlig for prosjektering og restaurering av bygget.

Fra Reklamekollektivet er det Vilde Moen Hudson, Didrik Røberg, Paulus Syvertsen, Susanne Svendsen, Jonathan Sætre og Thomas Birkeland som har jobbet med prosjektet. Fra Kulturhuset har daglig leder Joar Nicolaisen og eier Yngvill Nydal vært engasjert i utviklingen av identiteten av storstuen som har som målsetning å være Norges mest berikende kulturhus.