Designfestival markerer ny start.

Etter en lang pandemi gjør designfeltet seg klar for en ny start. RESTART er derfor hovedtema på Bergen Design Festival 2021.


Bergen Design Festival er en årlig festival og møteplass for alle som setter pris på godt design. Gjennom frokostseminar, foredrag og sosiale møteplasser, feirer vi Vestlandets designnæring. Bergen Design Festival skal være en arena for å løfte frem design; med oppmerksomhet på bredden i designnæringen, hvorfor design er en viktig brikke i samfunns- og næringsutviklingen - og hvordan design er med på å forme omgivelsene og hverdagen vår.

Lange perioder med restriksjoner og lockdown har stengt de sosiale arenaene hvor designnæringen kan møtes for å utveksle ideer og diskutere faglige problemstillinger. Pandemien har rammet designnæringene ulikt. Hvor aktørene med digital spisskompetanse aldri har hatt mer å gjøre, har andre designfelt og spesielt mindre aktører hatt store utfordringer - da naturlige markedsarenaer og nettverksarenaer har vært borte. 

Ingrid Helgesen

Daglig leder i Design Region Bergen.

Startskudd

Daglig leder, Ingrid Helgesen, i Design Region Bergen (DRB) forteller at årets festivaltema handler om å starte på nytt, og at festivalen skal fungere som startskuddet for mer samarbeid og flere arrangementer. 

–  Samfunnet har stått stille, og nå som vi åpner igjen skal DRB skape en arena for økt designsamarbeid både innad i næringen på tvers av designmiljøer, men også med næringslivet, sier hun. 

Mye har skjedd i DRB de siste to årene. Ny strategi ble utviklet like før korona, og på agendaen står både økt samarbeid, inkludering av flere designfelt, kompetanseheving og bærekraftig samfunns- og næringsutvikling.

– I tillegg har vi flyttet inn i nye lokaler på Kulturhuset i Bergen. Dette tilrettelegger for enda flere arrangementer og samlingspunkter for design. Festivalen er første steg med de nye skoene, men likevel bare starten. Vi håper festivalen kan bli starten på å bygge en sterk plattform og arena for designsamarbeid på tvers av bredden i designfeltet, sier Helgesen.


Viktige studenter

Design studentene er en viktig gruppe for DRBs arbeid, og spesielt i år da det kan være en utfordring å være nyutdannet designer i Bergen. Mange som vil satse flytter til Oslo. 

 – Studentene er morgendagens designere, og har derfor fått en sentral plass i festivalprogrammet. Festivalen og våre øvrige arrangementer skal også være en arena hvor unge, studenter og nyutdannede kan kobles til de etablerte. Studentene som har fullført studiene under korona, har ikke hatt muligheten til å treffe nettverket og skaffe seg kontakter. Derfor vil vi gjøre starten på designtilværelsen enklere og unngå talentflukt, forklarer hun. 

Samarbeid på tvers

I 2018 gjorde Design og Arkitektur Norge (DOGA) i samarbeid med nordiske partnere en kartlegging av designnæringen i de nordiske land. Kartleggingen for Norge viste at 31% av designerne jobber innen produktutvikling og formgiving av produkter, 26% jobber innen grafisk design og illustrasjon, 17% med digitalt design, 14% med strategisk design og 11% med service og opplevelsesdesign. Undersøkelsen viste også et stjernekart av samarbeidstråder mellom de ulike disiplinene. 

– Kartleggingen har gitt oss et relevant og interessant innblikk i næringen, og har vært inspirerende for oss i arbeidet med prioriteringer og handlingsplaner. Kartleggingen gjorde det klart at det har en stor verdi for feltet med et DRB som favner over bredden og legger til rette for nettverksbygging og koblinger på tvers innad i designnæringene, sier Helgesen.

Samarbeid mellom bransjeorganisasjoner innenfor de ulike designdisiplinene er viktig, og noe DRB ønsker å styrke i årene fremover. Hun trekker blant annet frem det gode samarbeidet med NF&TA Vest, Grafill Bergen, Norske Designere, Bergensgruppen til NIL og studentenes linjeforening, Raster. Dialogen med kulturseksjonen i Bergen kommune har også vært sentral for DRB i prosessen med å utvide fokuset til også å inkludere den formgivende siden av design. DRB håper at flere aktører fra f.eks møbel, interiør, tekstil og mote feltet fremover også vil finne verdi i nettverket og designfellesskapet de bygger.  

– Nå samles alle bransjeorganisasjonene fra tid til annen rundt samme bord på kulturhuset og snakker om hva vi kan gjøre felles. Ut fra dette kommer det mange nye, spennende samarbeidsprosjekter. DRB har som mål å være et nav som kobler aktørene sammen, og med dette bidra til å mobilisere og styrke designfeltet på Vestlandet, sier Helgesen. 

Forvandling

Tom Morgan er Strategic Director i Anti AS og styreleder i Design Region Bergen. Han er begeistret over utviklingen i det vestnorske designmiljøet i senere år.

Tom Morgan

Styreleder i Design Region Bergen

– DRB har i løpet av de seneste årene gjennomgått store endringer og har begynt å bevege seg i en ny retning etter innspill fra medlemmene. Den nye retningen favner bredere og er mer inkluderende, sier han. 

Både Helgesen og Morgan trekker frem betydningen av økte samarbeid både innad i designnæringen og med næringslivet. 


Bidrar til konkurranseevne

Målet er at Vestlandet skal bli ledende i Norden innen designdrevet verdiskapning og bidra til å løfte samfunn og næringsliv inn i en bærekraftig fremtid. Designsektoren på Vestlandet er svært sterk, og nasjonalt sysselsetter den like mange som finanssektoren. Samtidig er den er avhengig av å profesjonaliseres og internasjonaliseres ytterligere. Morgan mener at næringslivet virkelig er i ferd med å få opp øynene for hvilken verdi designsektoren kan tilføre.  

– Vi vet at designdrevet innovasjon fører til økt konkurranseevne i næringslivet. De fleste store selskaper har allerede designere inhouse, men det er fremdeles et uutnyttet potensial blant små og mellomstore bedrifter. Mange av disse sliter med å konkurrere med de store om merkevarebygging, kundereise og brukeropplevelse. De må bli mer designdrevne for å kunne konkurrere på et høyere nivå, slår han fast. 
 

Godt omdømme
Han mener at mange ennå ikke har fått øynene opp for hvor godt omdømme vestnorsk design har ute i verden. 

– Det kan være vanskelig å få øye på når du bor her, men reiser du til London eller New York, er det mange som lever i en oppfatning av at alt som skjer her er sofistikert og kommer fra et godt sted. Det er litt av grunnen til at mange som jobber innenfor kreative yrker ønsker å komme hit for å jobbe.

Viktig for næringslivet

Leder av næringsseksjonen i Bergen Kommune, Elin Sjødin Drange, mener at design er viktig for bedrifters og næringslivets utvikling. Et forsterket samarbeid mellom næringsliv og designnæringen vil være fruktbart for bærekraftig samfunns- og bedriftsutvikling på Vestlandet. – Design som en integrert del av bedriftenes og næringslivets utviklingsprosesser er derfor viktigere enn noensinne. Næringslivet trenger kreative, kompetente og dyktige designere som kan bidra til en mer bærekraftig fremtid, sier Drange. 

Nå som samfunnet åpner igjen er det et stort ønske om et mer bærekraftig samfunn der alle bidrar til å nå målene i Paris-avtalen.  – Design særlig viktig for å nå dette målet, og må være første del av enhver utviklingsprosess slik at materialvalgene kan inngå i en sirkulær verdikjede, sier Drange. 

Daglig leder i Design Region Bergen, Ingrid Helgesen, næringssjef i Bergen kommune, Elin Sjødin Drange og styreleder i Design Region Bergen, Tom Morgan under åpningen av Bergen Design Festival

Samarbeid for bærekraft

En grønn restart er viktig for å ta designbransjen videre, og skal være en rød tråd både gjennom Bergen Design Festival og for arbeidet DRB gjør fremover.

– Design er en viktig brikke i det grønne skiftet, og nå som vi skal i gang igjen må vi skifte kurs mot en grønnere retning, sier Helgesen.

I prosessen er det viktig å skape gode arenaer for tverrfaglig diskusjon mellom design og næringsliv, og hvordan man kan jobbe sammen for en bærekraftig fremtid. Helgesen mener at Bergens næringsliv og klyngesamarbeid legger til rette for suksess.  – Bergen som by er stor nok til at vi har sterke aktører og liten nok til at vi får til å samarbeide på tvers av både næringer og klynger, sier hun.  Hun håper derfor at studenter, designbransjen og næringslivet er klar for arbeidet som kommer. 

– Men først håper jeg at flest mulig vil bli med å feire designfeltet med fag og fest på Kulturhuset i Bergen, avslutter Helgesen.